Onze vier troeven

Wie zijn we als school? Waar hechten we belang aan en waar staan we voor?

Harten

Een hart voor alle kinderen

In onze school is iedereen welkom en is er aandacht voor elk uniek kind. Er wordt gekeken naar de ontwikkeling van het totale kind: motorisch, sociaal, emotioneel, cognitief, rekening houdend met ieders eigenheid en zelfstandigheid.

Vanuit het zorgcontinuüm wordt er binnen de brede basiszorg in elke klas aandacht gegeven aan de totale ontwikkeling van al leerlingen: motorisch, sociaal, emotioneel en cognitief. Het welbevinden van onze leerling is bij elke activiteit ons uitgangspunt.
Onze zorgcoördinator coördineert het zorgbeleid op school waarbij een zo groot mogelijke inzet wordt gegarandeerd op de zorgnoden van de klasleerkracht, de ouders en de kinderen. Binnen het zorgbeleid bekleden de ouders op alle niveaus een belangrijke plaats. Ouders en school dragen een gezamenlijke verantwoordelijkheid. De school houdt de ouders op de hoogte van de manier waarop zij hun kind onderwijst en biedt hulp en een luisterend oor bij het leren en bij de opvoeding.

Kinderen worden degelijk opgevolgd door screenings, observaties en evaluaties, via een uitgewerkt leerlingvolgsysteem in Smartschool. Onze school werkt nauw samen met het ondersteuningsnetwerk VOKAN en het CLB om kinderen met leer- en gedragsproblemen en uitdagingen bij te staan.

Om in te spelen op een maatschappij die snel verandert en de uitdagingen die hiermee gepaard gaan, hebben we verschillende competenties nodig. Naast basisvaardigheden zoals executieve functies en de 21ste -eeuwse vaardigheden kritisch en creatief denken, samenwerken, communiceren, mediawijsheid…
Een leven lang leren… met zin!

Ruiten

Een open school met een open geest.

Mede door onze familiale sfeer, kleinschaligheid en open deur-beleid voelt iedereen zich thuis. Onze school hecht veel belang aan bereikbaarheid van alle partijen: dit doen we door o.a. in te zetten op transparante communicatie en zichtbare aanwezigheid van leerkrachten en het beleidsteam op de speelplaats en aan de schoolpoort. We moedigen ouders aan om een actieve en positieve rol op te nemen binnen onze school: dat kan via onze schoolraad en het oudercomité. Ouders zijn ook altijd meer dan welkom om een boekje voor te lezen of een spel of een uitstap mee te begeleiden.

Door deel te nemen aan fluo-acties en andere verkeersprojecten, houden we voeling met de lokale gemeenschap en de wijk Kaart. We volgen de actualiteit op en integreren deze mee in onze lessen. We respecteren het milieu, stimuleren het ecologische bewustzijn en leren de natuur kennen.

Doorheen de hele school wordt er stevig ingezet op taalontwikkeling. We gaan tweewekelijks naar onze eigen schoolbibliotheek en investeren dagelijks in minstens 15 minuten (voor-)lezen: we zijn een trotse Kwartiermakerschool!

In onze school is er plaats voor elke levensbeschouwing, nationaliteit of afkomst. Onze leerlingen leren dat ze een eigen mening mogen hebben en leren kritisch te zijn. We werpen een blik op de werkelijkheid van elke dag door onze leerlingen van jongs af aan voor te bereiden op het gebruik van nieuwe STEM- en ICT-technieken en nemen deze op in onze dagelijkse werking.

Schoppen

Weerbaar zijn…

Een warme en veilige leer-en leefomgeving zorgt voor een klimaat waarbij leerlingen groeien in sociaal-emotionele vaardigheden. We leren kinderen vlot communiceren, samenwerken en samenspelen. Er wordt gebruikt gemaakt van verschillen coöperatieve werkvormen.

Wij zeggen ‘neen’ tegen pesten! In onze school is er een anti-pestplan met een anonieme brievenbus en zijn er anti-pestleerkrachten. Wij trachten daarnaast vooral een positief schoolklimaat te creëren. Vanaf de eerste schooldag wordt er ingezet op zelfstandigheid en zelfbewustzijn. Beleefdheid, eerlijkheid en afspraken nakomen vinden we belangrijke waarden.

In alle klassen wordt er extra ingezet op het groeien in weerbaarheid via verschillende projecten.

Klaveren

Betrokkenheid, talenten, goed voelen.

Ieder kind is uniek en krijgt in onze school gelijke ontwikkelings- en leerkansen. Onze school biedt een veilig leer-, leef- en werkklimaat aan voor onze leerlingen, ouders en leerkrachten. Ook onze leerlingen dragen hiervoor verantwoordelijkheid binnen de schoolorganisatie, zo beschikken wij over een actieve leerlingenraad.
Sport en spel leveren een belangrijke bijdrage in de evolutie van het kind.
Door observaties, screenings en kindgesprekken volgen we het welbevinden van de leerlingen op. Een goed welbevinden is een belangrijke voorwaarde om te kunnen leren en groeien. We zoeken in elk kind de talenten om van daaruit de leerlingen naar een hoger niveau te tillen. We leren onze leerlingen studeren en de juiste leerattitude te verwerven.

We zetten sterk in op een warme overdracht tussen thuis en de school: een slaapklas voor de jongsten, een uitgebreid onthaalmoment…
Alle leerkrachten dragen de schoolwaarden uit. Ze zijn voldoende aanspreekbaar en kijken met een open blik naar eventuele leermoeilijkheden en uitdagingen. De ouders zijn partners van de school in het leren en studeren.